Social Icons

Monday, September 8, 2014

Liat bangun Pagi...



Anda seorang yang liat bangun pagi?

Bangun awal pagi bukanlah suatu yang menjadi kebiasaan bagi sesetengah orang.. Terutamanya bagi remaja, tidak ketinggalan juga orang dewasa.. walaupun sudah dalam suasana pekerjaan.. namun ramai lagi yang  masih mengalami masalah bangun awal pagi.. 

Puncanya adalah masing-masing suka menghabiskan masa pada malam hari, tak kisahlah bagi golongan remaja, mereka suka mengulangkaji atau membuat tugasan pada waktu malam. Bagi golongan dewasa pula mungkin keletihan bekerja seharian atau membuat kerja sehingga lewat malam..

Walau apa pun puncanya.. hakikatnya, tabiat bangun lewat perlu dielakkan. Dalam Islam juga sangat menggalakkan umatnya supaya bangun awal pagi untuk mendapatkan rezeki. Mahu tidak mahu rutin tidur harian yang tidak elok itu terpaksa diubah bagi menyesuaikan dengan keadaan semasa.
Hakikatnya, bukan semua yang berjaya  mengubah pola tidur masing-masing.. tapi, jangan risau terdapat beberapa tips yang boleh diusahakan untuk mendapatkan pola tidur yang paling sesuai.

Paksa Diri Tidur

Memang susah untuk memperbaiki kembali pola tidur yang tidak menentu. Justeru, apa yang anda perlu lakukan ialah cuba paksa diri untuk tidur dengan lebih awal. Misalnya, jika sudah kerap tahan rasa mengantuk sehingga pukul 3 pagi, cuba hadkan waktu itu pada pukul 10 malam.
Bantu usaha anda melalui cara mendengar muzik yang santai dan berentak perlahan, kerana ia boleh membantu memberikan ransangan untuk anda rasa lebih mengantuk. 

Paling penting siapkan tugasan yang perlu dibuat dengan lebih awal. Buang sikap suka menangguh sesuatu pekerjaan sehingga boleh mengganggu kesihatan.

Jika diri tetap berdegil ingin melakukan kerja disaat akhir, apa kata cuba langkah baru iaitu membuat tugasan tersebut di awal pagi esok. Nescaya dengan cara ini ia boleh membantu anda tidur pada waktu yang bertetapan.

Gunakan Kemudahan Teknologi

Teknologi sudah pun canggih dan boleh menolong kita menguruskan hidup kita dengan lebih mudah. Ia termasuklah membantu diri bangun pada awal pagi. 

Tetapkan penggera berbunyi pada waktu yang sepatutnya. Letakkan beberapa meter di sebelah telinga untuk memudahkan anda ‘terkejut’ dan tidak sambung tidur..

Bukan itu sahaja caranya, kemudahan aplikasi dalam telefon pintar juga boleh dijadikan rujukan. Contohnya, aplikasi yang berkaitan dengan penggera mempunyai system unik di mana pengguna perlu menyelesaikan masalah matematik untuk mematikan bunyi penggera itu.  Justeru, ini adalah cara terbaik untuk anda terus berjaga kerana tidak lagi selesa untuk tidur.

Biasakan Diri

Langkah untuk bangun awal pagi ini memerlukan masa untuk kita melihat hasilnya. Pada awal perubahan memang agak sukar untuk menstabilkan momentum. Oleh itu latih diri untuk kekal bermotivasi selain pasang niat untuk lebih produktif. 

Jika kita boleh bangun awal pagi, sebenarnya banyak benda yang boleh kita lakukan, macam-macam aktiviti sihat boleh dilakukan.  Seperti bersenam, yoga, mengulangkaji juga sangat baik pada waktu pagi dan sebagainya.

Ia mungkin akan susah untuk 1 hingga 2 minggu pertama sahaja, minggu seterusnya mungkin anda sudah berupaya melakukannya dengan lebih baik.

Perlu diingat bangun awal pagi sangat penting, lebih-lebih lagi jika anda sudah bekerja. Jika kerap bangun lewat, bukan sahaja menyusahkan diri sendiri tapi silap hari bulan, anda juga mungkin boleh dibuang kerja.



Pengalaman Sendiri

Saya juga mempunyai masalah bangun awal pagi untuk melakukan tahajud. Dalam mendapatkan rezeki yang dijanjikan Allah, kita sangat digalakkan untuk melakukan tahajud. 

Apa yang menyebabkan saya ‘terpaksa’ juga bangun malam untuk bertahajud adalah disebabkan oleh ‘seseorang’ yang telah menyentapkan saya dengan ‘ayat cintanya’..

“Suhaila.. tak per.. kalau tak leh bangun..

Anggapkan Allah tak pilih..

Its okey..

Nak bangun buat apa kan..

Pahala yang dok ada pun dah banyak..

Dosa pulak kurang..

Rezeki  jangan cakap.. memang dah melimpah ruah..

Pendek kata.. apa yang Suhaila nak semua dah ada kan..”

Begitulah lebih kurang antara ‘ayat cinta’ nya yang telah menyentapkan hati naluri saya… bermula malam itu juga, saya kuatkan diri untuk bangun malam untuk bertahajud.. Jika rasa malas tu datang, saya akan ingat ayat2 cinta ni.. saya nak dipilih, saya nak tambah pahala, nak kurangkan dosa, nak tambah rezeki.. sebab banyak lagi yang belum saya ada.. 

Untuk beri duit kepada ibu, untuk bersedekah, untuk tolong adik-adik yang masih belajar, untuk bayar pinjaman PTPTN, bayar pinjaman kereta, rumah macam lagi..

Tips hasil Google..

Saya juga sempat menggoogle beberapa tips, dan saya telah memilih tips seperti di bawah untuk dikongsi bersama..

Sharing tips bagaimana untuk bangun awal pagi sebelum Subuh.


Tips ini hanyalah peringatan untuk diri sendiri untuk diamalkan dan dilaksanakan. Moga bermanfaat buat semua.
  • Niat sebelum tidur bahawa tidur ini adalah ibadah kerana Allah SWT. Niat juga dalam hati, bahawa kita ingin bangun awal keesokan harinya. Contoh : “Esok saya akan bangun pada jam 5.00 pagi."
  • Biasakan diri berwudhuk sebelum melelapkan mata. Bayangkan inilah wudhuk kita yang terakhir. Kita memyempurnakan wudhuk dengan tertib, tenang dan sesempurna mungkin. Akan ada malaikat yang mendoakan kita sepanjang tidur hingga sedar esok harinya
  •  
  • Dirikan solat sunat taubat dua rakaat sebelum tidur. Sebelum tidur kita memohon keampunan serta membersihkan diri daripada dosa-dosa dan kekotoran maksiat kita kepada Allah SWT.
  • Gunakan alat bantuan untuk membangkitkan kita daripada tidur. Setkan alarm telefon berhampiran dengan kita. 
  • Untuk bangun awal, kita perlulah tidur awal. Tidur yang secukupnya memudahkan kita untuk bangun dengan segar, ceria dan bertenaga.
  • Baca doa sebelum tidur dan baca Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Anas. Hembuskan bacaan tadi ditapak tangan dan sapukan ke seluruh badan. Mohon perlindungan dan pemeliharaan daripada Allah SWT. 
  •  
  • Sambil berbaring sebelum terlelap, basahkan bibir dengan beristighfar, memuji dan memuja Allah SWT.  Astaghfirullahalla'zim, SubhanaAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar!
  • Selepas itu bayangkan impian anda/ fikirkan yang positif-positif sampailah tertidur.
  • Teruskan dan ulang berkali-kali tips ini jika gagal. Peringkat awal, ia seperti sukar. Lama kelamaan ia akan jadi habit dengan amalan ini jika dilakukan terus-menerus tanpa berputus asa.
  • Perbanyakanlah berdoa, bermunajat dan merintih kepada Allah SWT agar kita sama-sama istiqamah dan konsisten dengan amalan bangun awal ini pagi. 

Semoga tips ni berguna untuk anda semua :)

Vitamin shaklee

Selain tips-tips di atas, terdapat beberapa jenis vitamin Shaklee yang boleh memberikan kesan supaya kita lebih bertenaga untuk bangun pagi yang lebih menyegarkan..

Antaranya Ostematrix... 

kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formulanya unik, dibuat dari mineral dari Laut Mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron.

Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesa..

Tapi apa kaitan kalsium dengan senang bangun tidur???

Sebabnya penyerapan kalsium bergantung kepada berapa kerap kita buang air kecil. pada waktu malam, kita kurang ke toilet, jadi tubuh kita lebih mudah untuk menyerap lebih banyak kalsium.

Sebab itulah kita akan dapati kita lebih mudah untuk bangun pagi pada keesokan harinya, sebab tiada lagi sakit-sakit badan, sengal-sengal, cramp dan sebagainya..


















Mealshakes untuk kanak-kanak..

Mealshake mengandungi nutrisi lengkap, menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat yang diperlukan Ia juga membekalkan nutrisi kepada sel tubuh, membantu tumbesaran. Ia juga sebagai anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan. Rasanya yang sedap juga menaikkan selera kanak-kanak.

Disebabkan vitamin, mineral serta zat yang diperlukan badan mencukupi, jadi kanak-kanak ada selera makan dan sentiasa kenyang. Bila waktu malam tidur mereka tidak terganggu dengan rasa lapar.

Disitu mereka akan mendapat tidur yang lena dan cukup. Jadi senanglah untuk mereka bangun pagi dengan ceria.. 


jika anda rasa entry ini sangat berguna untuk anda dan perlu disebarkan, sila lah sebarkan demi kebaikan bersama..

inginkan kosultasi percuma, boleh hubungi saya terus melalui whatsapp 011-22175813



SID : SUHAILA BT MAMAT / 1077576


Sunday, September 7, 2014

SENGGUGUT = PAIN-KILLER


Pain-killer pembunuh senyap....

assalamualaikum wbt kepada pembaca sekelian... diharap anda semua berada dalam rahmat Allah sentiasa hendaknya...

sebagai mukaddimah kepada tajuk di atas, ingin saya bertanya kepada anda sudah berapa banyakkah anda telah mengambil painkiller seumur hidup anda??

tipulah jika anda bebas painkiller kan?? saya rasa sejak dari kecik lagi kita telah diajar, demam jer makan ubat, selsema jer makan ubat... hatta sakit apa pun jalan penyelesaiannya adalah PAINKILLER!!!
betul tak??



Saya teringat sebuah kisah benar berkaitan painkiller dari rakan.. ceritanya macamni...

Setiap minggu rakan saya ni wajib ke sebuah gerai makan kegemarannya.. kepunyaan dua orang wanita yang sangat ramah...

Suatu hari hanya seorang sahaja yang berniaga... rakan saya tak puas hati lalu bertanya kemana perginya teman lagi sorang...

Lalu wanita itu menjawab rakannya sedang menderita kesakitan, doktor tidak membenarkannya bekerja buat sementara waktu...

Dia mengalami sakit buah pinggang... akibat terlalu kerap menelan pil tahan sakit ketika mengalami senggugut...

Sepanjang dia sudah tidak dapat berniaga itu, dia sedang menjalankan rawatan dialisis atas nasihat doktor...
 
Ya Allah, dah kena dialisis seawal umur 40-an.. begitu terukkah keadaan wanita itu?? muda-muda lagi dah terpaksa buat dialisis..

Baru-baru ini, saya juga telah dikhabarkan bahawa kakak itu telah pun pulang kerahmatullah...

innalillahiwainnahirajiun... al-fatihah buat kakak tersebut...

anda nampakkan mengambil pain-killer secara kerap boleh menjadi asbab kematian..

APA ITU SENGGUGUT?..



jika anda seorang perempuan, sudah tentu anda pernah mengalami senggugut kan??

8 daripada 10 wanita akan mengalami masalah senggugut terutamanya wanita yang belum hamil...

Tahap kesakitan yang dialami juga berbeza pada setiap individu... ada yang sakit-sakit perut macam nak membuang, ada yang tidak boleh berdiri lama-lama, ada yang sampai berguling-guling dan ada juga yang sampai pengsan untuk menahan kesakitan tersebut..

Kepada golongan yang bernasib baik iaitu yang tidak pernah mengalami kesakitan ini atau kaum adam terutamanya .. anda patut lebih faham akan kewujudan kesakitan seperti ini ya... Jangan anda fikir mereka semua ni hanya mengada-adakan kesakitan ini ya..

Senggugut atau PMS atau Sindrom Pra-Menstruasi ialah kesakitan yang dialami pada bahagian bawah abdomen atau sakit di bahagian belakang..

PMS atau senggugut berlaku disebabkan pengeluaran hormon prostaglandin.. iaitu sejenis hormon yang sangat menggalakkan pengecutan rahim.. tujuannya adalah supaya darah haid boleh dikeluarkan dari dalam rahim.. lazimnya ini adalah normal kepada semua wanita..

namun terdapat sesetengah wanita yang mengalami pengeluaran hormon prostaglandin yang banyak menyebabkan pengecutan rahim berlaku secara berlebihan yang mengakibatkan kesakitan yang melampau kepada pesakit..

CARA CEPAT...

apabila berada dalam keadaan kesakitan yang melampau, kebanyakan dari kita tidak akan berfikir panjang untuk mencari jalan penyelesaiannya.. jadi jalan singkatnya ialah dengan mengambil painkiller (paracetamol atau panadol atau ponstan) untuk menahan kesakitan secara cepat..



ubat-ubatan ini sememannya memberikan kelegaan yang cepat, tetapi tahukah anda derita yang lebih teruk lagi daripada ini yang bakal anda tempuhi kelak!!!

PEMBUNUH SENYAP..

kenapa ubat-ubatan adalah pembunuh senyap pula, bukan kah  apabila kita sakit gigi, sakit kepala, demam, senggugut dan sebagainya tu ia sangat melegakan bukannya menyakitkan lagi..

memang benar ia sangat-sangat berkesan dan pantas untuk melegakan kesakitan yang dialami.. tetapi bahan kimia yang terdapat dalam ubat-ubatan tu yang menjadi masalahnya dan kesannya terhadap buah pinggang..

DISINI ada menceritakan kisah benar yang berlaku kepada pengamal painkiller.. jadi seperti yang kita semua ketahui kesan pengambilan painkiller ni akan membebankan buah pinggang.. kekerapan pengambilan painkiller atau ubat-ubatan akan menggagalkan fungsi buah pinggang itu sendiri..



disebalik nikmat sementara yang kita dapat semasa menahan kesakitan, anda pasti akan menempah kesakitan lebih dasyat lagi.. seolah-olah keluar mulut buaya masuk mulut naga gitu..

kenapa ubat-ubatan boleh membebankan buah pinggang?? ini kerana semua bahan berasaskan kimia susah untuk ditapis oleh buah pinggang.. ketahui fungsi buah pinggang dan bagaimana ia menjalankan kerjanya.. kerana buah pinggang adalah satu-satunya organ yang akan membersihkan darah dalam badan kita.



jadi jika buah pinggang sudah gagal menjalankan kerjanya, jalan terakhir adalah terpaksalah darah kita didialisis untuk membersihkannya..

KOS DAN AZAB DIALISIS.. 



Tahukah anda bagaimana kos dan azabnya kepada pesakit yang terpaksa dialisis darah setiap minggu.. 

Pesakit yang mendapat rawatan dialisis dapat meneruskan hidup seperti biasa tetapi aktiviti hidup mereka akan semakin terbatas.

Biasanya pesakit yang sudah menjalani dialisis memerlukan masa sekurang-kurangnya 3 jam untuk membuat satu terapi pembersihan darah dan sekurang-kurangnya dialisis hendaklah dibuat 3 kali dalam seminggu. Rawatan ini mahal, memerlukan banyak masa terluang dan tidak semua pesakit boleh menerimanya.


Di Pusat-Pusat Dialisis Swasta ianya memerlukan sekurang-kurang RM 300 hingga RM 400 untuk sekali membuat dialisis.


Untuk satu bulan rawatan dialisis pesakit memerlukan sekurang-kurang RM 1,000.00

Masalah sering dihadapi ialah anaemia teruk dan pengambilan cecair berlebihan harus disekat. 


Terdapat juga kaedah pemindahan buah pinggang ..

Secara teori, pemindahan buah pinggang nampak begitu mudah dengan mengeluarkan buah pinggang lama dan menggantikan dengan yang baru dan pesakit dapat menikmati kehidupan normal. 


Namun jika tubuh pesakit tidak dapat menerima buah pinggang baru, masalah lain pula akan timbul. Maka masalah ini terpaksa diatasi dengan mencari pesakit dan penderma yang mempunyai kaitan (keluarga terdekat) dan ubat diperlukan untuk mengurangkan tindakan balas yang dihadapi tubuh penerima. 

AMALAN UNTUK MENGURANGKAN SAKIT SENGGUGUT..

Ada beberapa cara yang boleh diamalkan untuk mengurangkan kesakitan senggugut:

1. Amalkan sikap positif dan bertenang.

Jangan fokus kepada kesakitan tersebut dan cuba buat perkara yang menyenangkan. Banyakkan berzikir dan berdoa.

2. Banyakkan Berjalan, Kekal Aktif

Pakar kesihatan mengesyorkan wanita kekal aktif ketika tidak haid dan meneruskannya ketika haid kerana ia membantu mengurangkan kesakitan ketika haid. Sakit senggugut lebih terasa pada mereka yang kurang cergas.

3. Awasi Garam dalam Makanan

Pengambilan garam berlebihan akan membuatkan badan menyimpan banyak air. Ini menyebabkan kekejangan di bahagian perut ketika haid akan bertambah. Makanan ringan antara yang mengandungi garam berlebihan. Elakkannya beberapa hari sebelum kedatangan haid.

4. Gunakan pad pemanas

Pad pemanas boleh dibeli di farmasi, dan ia boleh digunakan untuk melegakan rasa sakit di bahagian perut. Cara yang lebih murah ialah dengan menggunakan botol berisi air panas yang dibalut dengan tuala sebagai alat tuaman. Cik puan juga boleh mandi air hangat/suam untuk mengurangkan kesakitan. 

5. Urut

Urutan mampu melegakan kesakitan kerana kontraksi otot-otot di bahagian rahim. Gunakan minyak urutan panas berangin dengan urutan lembut. Cik puan juga boleh mengambil bawang merah yang telah ditumbuk, dan dicampurkan dengan sedikit minyak untuk disapu pada perut.

6. Minum air suam. 

Elakkan ais dan minuman sejuk, pilih air suam. Minuman halia madu lebih bagus. Semasa air baru mendidih, campurkan dengan 5 hiris halia dan 3 sudu besar madu. Minum selepas ia suam. 

7. Berjumpa doktor

Berjumpa doktor jika sakitnya sangat teruk. Kerana senggugut sekunder merupakan salah satu tanda untuk penyakit lain seperti endrometriosis, fibroid dan jangkitan kuman pada otot pelvik.

TIPS ALTERNATIF... 

7 Tips Atasi PMS/ Senggugut/ ‘Period Pain’

  • Perbanyakkan pengambilan makanan berkalsium tinggi. Kalsium mampu mencegah ketegangan dan menstabilkan cecair dlm tubuh. Susu, tempe dan kacang adalah makanan yang berkalsium tinggi. 
  • Amalkan pemgambilan vitamin C dos tinggi / buah-buahan yg bervitamin C seperti buah limau. Untuk dapatkan nilai vitamin C yg secukupnya, kita perlu makan 7 biji buah limau.
  • Amalkan pengambilan makanan tambahan yg mengandungi vitamin B6 dan vitamin E untuk mencegah ketegangan pada perut.
  • Kurangkan pengambilan garam kerana ia dapat mengurangkan pengumpulan air berlebihan dalam tubuh.
  • Kurangkan makanan yg bertepung, kafein dan bercoklat.
  • Makanlah makanan yg berserat tinggi.
  • Bagi individu yang berhadapan dgn masalah anemia (kurang darah), sebaiknya mengamalkan pengambilan makanan tambahan atau makanan yg tinggi khasiat zat besinya.
Cc: Sihat & Segar, Majalah Pa & Ma Januari 2012



Membantu mengatasi masalah senggugut & period irregular




 Anda sendiri yang menentukan tahap kesihatan yang mana anda nak pilih.. 

Jika mahukan konsultasi istimewa boleh hubungi saya seperti dibawah :-

SID (1077576) : SUHAILA BT MAMAT / 011-22175813

jika anda rasa info diatas bagus dan anda rasa patut dikongsikan, anda boleh kongsikan kepada sesiapa sahaja..



Tuesday, June 24, 2014

KEKAL CERGAS DI BULAN PUASA

assalamualaikum wbt..

salam sayang daripada saya untuk semua... semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera sentiasa..

tak lama lagi kita dah nak menyambut bulan Ramadhan yang mulia, semoga tahun ini akan diberikan lebih kekuatan mental dan fizikal untuk kita melakukan segala amalan-amalan yang diwajib dan disunatkan untuk mendapatkan lebih ganjaran..


bulan puasa ni semua kena jaga ya, percakapan, tingkah laku, dan terutamanya dari segi PEMAKANAN... janganlah kita menjadi seorang pendendam ya!!!

hah, pendendam? acaner pulak tu?

pendendam kepada makanan.. maklumlah dah laparkan.. belum apa-apa lagi dah sebok dok senarai makanan apa yang best-best nak cari kat pasar ramadhan petang nanti... padahal belum pun masuk waktu zohor...

biarlah kita berada dalam keadaan yang bersederhana dalam amalan pemakanan kita.. supaya apabila sampainya waktu untuk melakukan amal ibadah, tidaklah kita berada dalam keadaan yang sia-sia..

tak dinafikan makan memang penting.. tapi biarlah orang kata berpada-pada, mentang-mentanglah puasa kan, lapar... makanlah banyak-banyak... JANGAN!!!

sila jangan makan sekali banyak ye.. makanlah sikit-sikit tapi kerap tak apa...  ya allah kita kan orang islam.. kenalah jaga adab sopan tu.. dah hilang dah niat sebenar amalan ini dilakukan.. untuk merasai kesusahan orang-orang yang sedang kelaparan...

jangan sia-siakan amalan kita.. penat-penat kita menahan lapar dan dahaga, akhirnya tiada apa yang kita dapat...

jadi, untuk mengelakkan daripada senario diatas terjadi.. apakata kita lakukan sedikit tip-tip ini supaya kita lebih cergas dan cerdas di bulan Ramadhan ini... JOM!!!

Sibukkan Diri


untuk mengelakkan daripada dok pikir lapar... nak cari kat mana juadah berbuka, nak makan apa berbuka nanti... kalau bekerja di pejabat, buat kerja betul-betul, dah siap kerja, cari bos mintak lagi kerja..

kalau suri rumah, dah habis kerja dalam rumah, cari kat luar rumah.. selagi belum sampai masa untuk masak, jangan fikir pasal makan, fikir nak masak apa okey... tapi.. jangan masuk dapur.. hahahaaa jangan banyak alasan!!! (heheee garangnyaaa!!!)

Makan Dengan Kerap


untuk kekal cergas, kita perlu makan sekadar cukup.. berhenti sebelum kenyang.. makan dengan kerap, contohnya, makan kurma dan kuih-kuih dulu... then pergi solat maghrib...

pastu sementara tunggu isyak baru pergi makan makanan yang agak berat sikit.. kalau boleh simpan lagi untuk makan lepas terawih pulak..

haa, tak de lah perut tu terkejut sangat.. tengah dok syiokk rehat-rehat, tetiba gedebuk kerja datang!!

Ambil Makanan Tambahan

untuk membantu anda mendapat lebih kecergasan, mendapat khasiat yang cukup amat penting. bukan menggantikan makanan ya, tapi untuk menambah atau mencukupkan khasiat yang diperlukan dalam badan..

kita sebenarnya kadang-kadang ego dengan badan sendiri, kita tahu badan sangat memerlukan khasiat yang cukup.. tapi saje buat-buat tak tahu.. sebab supplement kena beli.. sedangkan makanan, memang kita yang nak makan..

tapi kita tak tahu makanan yang kita suka makan tu, sebenarnya lebih kepada membawa kemudaratan kepada tubuh badan kita.. ataupun zat-zat yang diperlukan tidak terdapat dalam makanan tu...

segala penyakit kan datangnya dari perut, jadi berjaga-jaga lah..

habistu macam mana nak buat, dah nama nya puasakan.. mestilah lapar.. ada ke cara untuk elakkan lapar ni..

bukan untuk elak lapar, tapi untuk lebih bertenaga sehingga tiba masanya...

haa, in sya allah ada.. ia digelarkan sebagai 3 mighty gem, atau set berpuasa atau minghty tripple gem..


yang terdiri daripada Mealshakes, Performance Drink dan ESP...

siapa yang boleh ambil ni?

berita baik kepada ibu-ibu yang sedang menyusu, pesakit-pesakit gastrik, anak-anak yang baru nak belajar puasa atau kepada mereka-mereka yang tak tahan puasa dan juga untuk anda ingin cergas sepanjang tempoh berpuasa...



apa yang 3 mighty gem ni boleh bantu anda.. mari kita lihat fungsi masing-masing ya..

1. MEAL SHAKE SHAKLEE
Membekalkan multivitamin yang dieperkaya dengan protein lengkap dengan 9 jenis asid amino, kalsium, magnesium dan vitamin D untuk keperluan minda, tumbesaran serta untuk tulang dan gigi yang sihat.Sebagai milk booster ibu menyusu.

2. PERFORMANCE DRINK SHAKLEE
Minuma isotonik semualajadi rendah sodium dan gula. Mengawal  dan mengurangkan kehilangan bendalir yang menyebabkan tubuh cepat letih dan mengelakkan penyahhidratan. Juga mengekalkan kelembapan kulit.

3. ESP
Membekalkan LONG LASTING ENERGY. Mengurangkan rasa lapar keterlaluan. Sebagai Milk Booster bagi ibu menyusu. Mencantikkan walaupun tak bermekap sakan semasa berpuasa. Diperkaya dengan kalsium untuk mengurangkan keasidan soya. Jadi mengurangkan risiko serangan gastrik bagi pesakit gastrik ketika berpuasa

Set berpuasa shaklee juga rendah glisemik, sodium dan kolestrol membuatkan set Migthy Tripple Gem ini sesuai dinikmati oleh pelbagai golongan umur, pesakit-pesakit kanser, penghidap gastrik, anak-anak yang baru belajar berpuasa dan juga sangat-sangat sesuai dinikmati dikala anda lambat bangun tidur tak sempat nak masak atau makan sahur.


antara testimoni yang saya cari kat mr.google mengenai pengguna yang mengamalkan set mighty gems ni.... di harap dengan info-info di atas dapat membantu anda semua..








jika anda suka dengan posting saya dan boleh membantu rakan-rakan anda silalah tekan butang like dan share ye...

inginkan konsultasi daripada saya?

boleh hubungi saya di whatsapp (011-22175813) atau pm di facebook Suhaila Mamat...
SID ANDA : 1077576















Saturday, June 14, 2014

NAK JOIN AHLI SHAKLEE

CARA JOIN AHLI SHAKLEE....

assalamualaikum..

entri kali ni nak cerita mengenai bagaimana caranya untuk join jadi ahli Shaklee.. sebab saya rasa ramai yang nak tahu ni... kan ? kan? kan?.... 

tujuan saya tulis entri khas macamni sebabnya, senang  kalau ada yang PM saya lepas ni, bagi je link ni, kan senang.. bukan ke menyenangkan orang tu pun magnet rezeki jugakkan... haaa... macamtu laa... dan bila anda sudah terbaca entri saya ni anda sudah berada satu langkah kepada kejayaan..heheee




haaa kan dah 'terbagi' satu tips dahhh...  heheee

okey... okey... sorry meleret-leret pulak... kata santai kan... heee..... jangan marah ye, senyum sikitt.. haaa kan cantikkk tuuu....

kan dah senyummmm... senyum pun magnet rezeki jugak tau [oooppssss 2 dah tips... :)]

sebenarnya ramai yang tak tahu, bila dah jadi ahli ni wajib ke kena menjual (katanya)...  sebenarnya tidak ye kekawan semua... jadi ahli ni untuk dapatkan harga ahli yang sangat-sangat menjimatkan...

ada 2 pilihan yang anda boleh pilih ye.. nak makan sendiri atau  makan sendiri dan tolong share dengan orang-orang yang ada masalah.. (menjual tapi bukan menjual) haaa camaner tu???okey yang ni nanti saya cerita yee... sekarang cerita dulu camaner nak join ahli.....

Ada 2 pilihan untuk mereka menjadi ahli:-

1) Yuran Pendaftaran hanya RM65 + Postage RM10 (Semenanjung) atau RM20 (Sabah/Sarawak). Yuran ini adalah untuk menampung kos BUSINESS KIT yang mengandungi catalog, product guide dan business manual.

ATAU

2) Buat pembelian dalam 1 resit sebanyak 200 point UV (Unit Value), iaitu bersamaan dengan produk bernilai RM650 dengan Harga Ahli, akan mendapat KEAHLIAN PERCUMA (bernilai RM65) dan juga CASH BONUS (bernilai RM30+). Penjimatan sehingga RM100+ (Keahlian RM65 + Bonus RM30+).

Jika anda join dengan free membership, anda dah tak perlu bayar RM65 yuran keahlian tu, plus anda akan dapat pulak cash bonus.

Selepas itu, anda dah boleh beli semua produk dengan harga ahli, jimat 20% daripada Harga Pasaran.
anda nampakkan, berapa banyak penjimatannya tu... haa best ke best..  saya tahu anda semua suka berjimat kan.. sape tak suka jimat?? cakap kat orang sebelah KESIAN!!...

okey kalau yang nak guna sendiri terserah kepada anda, memang tiada paksaan dalam bisness Shaklee..  sebab saya sendiri dulu pun hanya pengguna juga.. heheee..

tetapi bagi yang inginkan side income (buat bisness dan dapatkan bonus setiap bulan) anda akan dijemput ke dalam secret group kami dalam Empayar Maria Firdaus.. The Most Happening Shaklee Group in Malaysia... 
inilah dia dua orang besar dalam Empayar Maria Firdaus.. sempoi kan.. memang peramah sangat orangnya...

bila dah masuk dalam group ni, anda akan didedahkan dengan cerita-cerita kejayaan demi kejayaan yang kami kongsikan dalam group ni.. sebab terlalu ramai sangat yang dah berjaya. alhamdulillah dah ramai yang nampak kelebihan yang Shaklee tawarkan..

Ditambah dengan pelbagai tips bisnes dan motivasi yang berterusan di dalam group, semakin ramai yang mula mengorak langkah untuk serius, dan akhirnya berjaya dalam bisnes Shaklee ini. 

Jadi, daripada seorang customer biasa-biasa, tak mustahil anda pula yang akan menjadi salah seorang 'bintang' dalam empayar Shaklee... InsyaAllah....
 
"Salah satu kelebihan bisnes Shaklee adalah kita tidak perlu modal yang besar, tak perlu ada pejabat, tak perlu ada banyak kos sampingan yang lain. 
Yang kita perlu adalah SEKEPING HATI yang kental untuk berjuang di lautan perjuangan."


jika anda suka dengan entri ini, jangan malu jangan segan silalah like dan share ye... ;)


Tuesday, May 27, 2014

AKHIRNYA AKU PERGI JUA, OMG (ONLINE/OFFLINE MARKETING GENIUS) AKU DATANG!!!

Assalamualaikum wbt....

Tiada kata untuk menjelaskan betapa bersyukurnya saya kerana dipertemukan dengan keluarga EMPAYAR MFMS (the most happening shaklee group in malaysia)...

sejak kebelakangan ini, semakin menjadi-jadi pulak kehangatan dia...

apa taknya... beberapa hari sebelum seminar ini diadakan, saya pada mulanya agak teragak-agak untuk menghadirinya telah terdorong dengan kuatnya untuk turut serta menghadirinya di saat-saat akhir...

ya lah, kelantan ke kuala lumpur bukannya dekat dikk!!!... dan saya masih belum ada geng terdekat untuk pergi sama-sama... giler ke apa nak gi sana sorang-sorang... mau kena jual akakkk!!! dan saya juga belum pernah tinggalkan anak dan suami untuk pergi ke mana-mana...

akhirnya, setelah setelah berfikir selama sehari, saya buat keputusan aku kena pergi!!! dan ianya hanya dua tiga hari sahaja lagi... aaaaaahhhh... tak pernah buat keputusan gilerr camni.. betapa kuatnya aura tu...heheee..

bukan mahal pun yuran rm80 jer.. bilik pun rm80 satu malam untuk dua orang.. ada roomate sorang lagi, dah jadi rm40 jer.. hahahaaa... gilerrr murahhh... tak susah pun nak cari ilmu kalau kena caranya...

alhamdulillah, Allah swt telah mengilhamkan saya untuk bertanya kepada adik ipar, sebab dia memang selalu ke KL... dan segalanya dipemudahkan untuk sampai ke sana dengan selamat...



YEAYYYY.... BERJAYA MENGHADIRI SATU SEMINAR YANG BAKAL MENGUBAH HIDUP KU!!!!




Wednesday, April 2, 2014

Osteomatrix...

assalamualaikum wbt..

april 2014, bulan promosi untuk Osteomatrix..

jom berkenalan dengan En. Osteomatrix.. heheee


perbazaan antara tulang normal dengan osteoporosis

Perbezaan Shaklee...

kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. formulanya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari laut mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kumprum, manganes dan boron. nutrien-nutrien ini perlu di ambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.

kajian telah membuktikan supplement kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.

selepas berusia kira-kira 40 tahun, jisim tulang mula menurun lebih cepat

Manfaat Utama...

menguatkan tulang - kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (ricket dewasa), kuku rapuh, eczema, konvulsi/kekejangan, gusi berdarah dan meransang darah untuk memekat.

memperbaiki kekejangan dan kebas - pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis.

meringankan stress - ianya mengimbangi tekanan tekanan darah; memelihara denyutan jantung, impulse saraf, penenang saraf; menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

memperbaiki masalah haid - kajian menunjukkan dengan pengambilan 1,000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air.

pengalkalian tubuh - kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. ianya juga menhalang obesiti diwaktu umur tua. tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan meransang detoksifikasi.

memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik.

vitamin D - dinamakan sebagai vitamin D pada 1916, bila didapati ia mampu merawat penyakit rickets. is maningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. vegetarian, yang kurang terdedah pada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu mengambil supplement vitamin D.

magnesium - ini adalah ion positif no.2 penting dalam tubuh kita. ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.

zinc, boron, manganes, kuprum - memelihara metabolisma kerangka dan prtumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis.



Cadangan:-

untuk pemeliharaan kesihatan : 2kali sehari, 2 tablet setiap kali. (lepas makan)
untuk masalah haid, kehamilan, stress, kekejangan dan kebas-kebas: 2kali sehari, 3 tablet setiap kali
untuk tulang retak, osteoporosis: 3 kali sehari, 4 tablet setiap kali.

 untuk maklumat lanjut dan konsultasi percuma boleh hubungi saya :
suhaila binti mamat
011-22175813
fb: Suhaila Mamat
SID: 1077576


istimewanya ESP Shaklee..

assalamualakum wbt..

apa istimewanya ESP Shaklee... ?? istimewanya ESP Shaklee, ialah kerana ia merupakan sumber protein soya yang terbaik. menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.  ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan kesemua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino yang penting.  

berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol. Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.

istimewa lagi ESP Shaklee adalah ia diperbuat daripada protin soya non-GMO. protin soya non-GMO ini dihasilkan di bawah satu program yang digelar sebagai Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya akan dipantau dan dijaga dengan teliti bermula dari proses penanaman hingga saat pemprosesannya. 

program ini untuk memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. daripada benih sehinggalah proses penyimpanan. yakinlah dengan penggunaan ramuan-ramuan semulajadi dan berkualiti dari Shaklee.. 

mesti ada yang terlintas di fikiran kan, apa bezanya/kelebihan Shaklee menggunakan produk soya non-GMO ni? 

yang sebenarnya, jika terdapat perubahan genetik atau perubahan kimia semulajadi di dalam sebiji kacang soya tu, mestilah ada kesan negatifnyakan.. dan semestinyalah kesan negatif itu juga akan terkesan kepada kita yang menggunkannya.. ye tak? antara kesan negatif yang dikesan ialah allergik, toxic dan potensi kanser.. 

faham-fahamlah kan, zaman sekarang ni.. semua nak banyak, semua nak cepat dan semua nak murah tapi kualiti entah kemana... ini lah yang dikatakan GMO (Genetic Modified Organism), genetiknya telah diubah..  senang kata ulat pun tak selera nak makan produk GMO ni.. sbb tu cantik jer..  antara produk GMO yang popular ialah soya, jagung, pisang dan betik.. banyak lagi sebenarnya..



biasanya produk berasaskan GMO ni murah harganya..jadi lepas ni, kalau nak beli sebarang produk soya atau apa-apa jelah yang selalunya mahal jadi murah.. kalau boleh periksa dulu labelnya.. ada tak dicopkan non-GMO atau tiada... 

yang menjadi mangsanya kita yang masih tak ambil tahu perkara yang sangat penting ni.. 

jangan beli produk berdasarkan harga murah semata-mata ye... sayangilah dan hargailah anugerah kesihatan yang dipinjam olehNya ini.. 



alhamdulillah, saya pun sukakan susu soya.. dan syukur saya dapat minum soya yang berkhasiat daripada Shaklee... protein soya yang paling best in the world.. 

nak dapatkan produk protin soya tanpa GMO?? 

ESP adalah jawapannya.. 


untuk dapatkan maklumat lebih lanjut dan konsultasi percuma boleh hubungi saya... 

suhaila bt mamat
011-22175813
fb: Suhaila Mamat
sid: 1077576 
 


Sunday, March 9, 2014

resepi bancuhan ESP... shaklee

assalamualakum wbt...

apabila dah bulan promo ESP ni.. mesti lah dah ramai yang beli ESP kan??

macamana cara nak minum ESP ni??

basically ESP ni cara minumnya adalah 1 sudu ESP di campurkan dengan 1 mug air kosong suam.. tapi ini bukanlah satu-satunya cara..

bagi saya, saya akan campurkan 1 sudu besar ESP dalam satu botol shaker air suam dan di tambahkan dengan 2 sudu milo atau horlick.. tak tambah gula pun.. perisa semulajadi jerr... shake shake dan emmm yuummmm yuummm bestnya... sangat-sangat mengenyangkan... boleh tahan 4-5 jam...

yang bestnya lagi, anda boleh tambah ESP dengan apa-apa juga air kegemaran anda.. kecuali... haa ada kecuali jugak yee... pantang ni dengan teh, kopi dan air bergas.. haaa itu tak boleh ye!! No! No! No!

antara resepi yang anda boleh gunakan ialah:-


  • ESP + plain water (suam/sejuk)
  • ESP + Fresh Milk
  • ESP + Fresh Milk + kurma (rendam kurma dalam susu.. after few hours.. blend/shake it and mix with 1 sudu ESP... boleh add on almond or fruits. bukan sahaja bertenaga.. boost milk production malah energized)
  • ESP + susu tepung (any brand)
  • ESP + Performance Drink Shaklee + MealShake Shaklee
  • ESP + Nesvita 3in1
  • ESP + jus twister tropicana
  • ESP + Yogurt drink
  • ESP + Ribena
  • ESP + any fruit juice ( tembikai, epal, lobakputih,peria,pegaga)
  • ESP + Milo/Horlicks
  • ESP + sirap bandung
  • ESP + fresh milk + oat + serbuk koko + madu (ni resipi dr Dr.Muhaya tau..)
    ESP ni bukan untuk ibu menyusu sahaja... ia sangat sesuai utk seisi keluarga..
    UNTUK:
    1. Orang yang ingin kekal sihat..
    2. Orang yang lanjut umur, yang tidak upaya kerana kekurangan tenaga.
    3. Kanak-kanak bersekolah
    4. Ibu-ibu mengandung dan menyusu anak
    5. Pesakit yang dalam proses pemulihan selepas pembedahan
    6. Pesakit seperti ulcer perut, jantung, kanser, sakit kulit, rambut gugur, tidak ada selera makan, gastrik,
    7. Ahli sukan dan bina badan
    8. Soya Protein ini adalah untuk semua orang yang ingin membina dan mengekalkan badan yang sihat …dan yang inginkan kulit yang cantik
    jika anda suka dengan post ini, sudi-sudikanlah like and share.. terima kasih.. 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.


Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my