Social Icons

Saturday, March 25, 2017

AWAS!! KALSIUM PUNCA BATU KARANG ??!!


Assalamualaikum wtb kepada semua pembaca sekelian, saya harap anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya…

Betul ke kalsium punca terjadinya batu karang?

Sebenarnya info ini saya dapat daripada mentor saya yang telah menghadiri program Train The Trainer (TTT) baru-baru ini. Beliaulah yang sudi berkongsi ilmu ini, jadi saya pun nak juga berkongsi dengan anda semua mengenai ilmu yang agak menarik bagi saya...

Memang setiap kali beliau ada menghadiri program atau kursus yang memberi ilmu bermanfaat, beliau tidak akan lupa untuk berkongsi dengan kami anak didik beliau. Saya bersyukur kerana berjumpa dengan mentor seperti beliau.

KALSIUM PUNCA BATU KARANG..

Okeylah, kembali kepada tajuk asal entry kali ini , iaitu Kalsium punca batu karang?? Betul ke??

Bukan kah apa yang kita tahu, kalsium sangat penting dan sangat baik untuk tulang dan gigi kita!!

Ya, betul lah tu.. tapi kita lupa atau sebenarnya kurang ambil perhatian terhadap kesan kalsium yang di ambil untuk tubuh jika tersalah kaedah pengambilannya.

BAGAIMANA CARA PENGAMBILAN KALSIUM YANG BETUL?

Jom saya ceritakan dengan lebih lanjut disini. Alah, janganlah risau sangat, tengok dulu betul ke tak cara anda tu.. In Sya Allah..

Sebenarnya memang kalsium adalah penyebab terjadinya batu karang dalam badan, JIKA.. :-

1.Kalsium yang anda ambil hanya mengandungi kalsium semata-mata tanpa vitamin dan mineral yang lain didalamnya bagi membantu penyerapan kalsium dengan lebih sempurna.

2.  Anda tidak minum air yang secukupnya mengikut keperluan harian badan. (Air sangat penting ya..)

Haa, jika anda melakukan perkara diatas anda memang perlu risau!!

inilah dia rupa batu karang dalam buah pinggang


PERBEZAAN OSTEMATRIX

Apa ostematrix ni?

Ok, ostematrix ni adalah sejenis vitamin yang kaya dengan kalsium. Dan ostematrix juga sangat dikenali dengan jolokan ‘ostematrix bukan sekadar kalsium’.

Bagi saya, ostematrix ni sangat istimewa dan banyak kelebihan dia, samada dari segi saiznya yang kecil, bentuknya yang memang direka untuk senang ditelan, lagipun kandungan vitamin yang ada dalam sebiji ostematrix ni lebih daripada kalsium tau…

Jom kita tengok apa yang ada dalam sebiji ostematrix ni selain kalsium seperti yang saya cakapkan tadi.


Kalau tak percaya, tengoklah kat botol tu, dah tulis pun.. heheee

Setiap vitamin yang ada tu adalah dalam sebiji ostematrix tau, dan setiap biji tu memang ada Vitamin D, Magnesium, Zinc, Copper, Manganese dan Boron.

Setiap vitamin-vitamin yang ada ni pun memang  mempunyai fungsinya yang tersendiri, bukan saja suka-suka dia jer dok dalam tu..

FUNGSI VITAMIN-VITAMIN SAMPINGAN

Kenapa pentingnya vitamin dan mineral lain perlu ada bersama kalsium, penting sangat ke?

Apa kata kita tengok apa kerja-kerja mereka semua ni.

Vitamin D – Meningkatkan penyerapan kalsium dan membantu mengawal atur pemnyimpanan kalsium dalam tulang. Ia juga mengekalkan penyimpanan mineral di dalam tulang.

Jika kalsium yang kita ambil (makan) tidak mempunyai Vitamin D, itulah yang menyebabkan kalsium tidak dapat dapat diserap dengan optimum. Jadi tulang pun tak kuatlah. Lebih teruk lagi bila kalsium yang tidak menyerap ke dalam tulang ini lah yang bakal membentuk batu karang dalam badan!!

Magnesium – Membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang.

Bila kalsium dah diserap ke dalam tulang, Magnesium ini pula akan menjalankan kewajipan dia untuk menggabungkan kalsium dengan tulang, kiranya kerjasama mereka bedua ni sangat-sangat penting supaya penyerapan yang terbaik akan berlaku.

Manganese, Zinc, Copper – Mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang.

Selepas kalsium diserap dalam tulang, enzim akan diaktifkan untuk pastikan tulang kita penuh dan padat supaya tulang kita jadi kuat.

Boron – membantu dalam metabolism tulang.

Perbezaan tulang padat dan rapuh. 


AMBIL KALSIUM YANG BUKAN SEKADAR KALSIUM

Jadi, saya menyarankan kepada semua para pembaca sekalian, jika ingin mengambil kalsium, sila pastikan kalsium yang bakal anda ambil itu mempunyai Vitamin D, Magnesium serta vitamin-vitamin lain yang memang penting untuk penyerapan yang sempurna. Kerana Kalsium memang sangat penting untuk tulang dan gigi yang kuat.

Ini juga penting supaya tidak akan berlaku  pembaziran atau lebih teruk lagi bakal membahayakan kesihatan anda pula.

Walaupun bunyinya agak simple tapi, jika berlarutan itu yang akan mendatangkan bahaya.. cegahlah dari awal..

Semoga apa yang saya kongsikan ini akan memberi sedikit ilmu dan manfaat kepada anda semua. Saya juga sentiasa mendoakan anda agar sentiasa sihat dan ceria-ceria selalu.

Nak dapatkan konsultasi percuma, boleh hubungi saya :
SUHAILA :01126047745
SID: 1077576


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.


Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my